torsdag 22 augusti 2013

Gemensam ekonomi

Jag och min man har bestämt oss för gemensam ekonomi. Med det menas, allt mitt är hans och vice versa. Då våra inkomster dimper in på våra lönekonton så sätter vi därifrån över summor till vårt gemensamma konto så att vi har 2000 kronor var kvar på lönekontona. Beloppen som vi sätter över kan därför variera något beroende på om någon av oss har vabbat, varit sjuk etc. men håller sig hyfsat konstant. Från det gemensamma kontot dras sedan alla gemensamma fasta utgifter i form av boendekostnader, barnomsorg, el, sparande, amortering m.m. Vi har sedan varsitt kort kopplat till det gemensamma kontot som vi inhandlar livsmedel, gemensamma nöjen och andra löpande utgifter för. Vi har full insyn i varandras ekonomi, vilket har underlättat början på vår resa mot en sund ekonomi.

De 2000 kr som vi har kvar på våra respektive konton ska räcka till uteluncher, egna kläder, krogen med vänner etc.

Det här sättet att tänka är nytt för oss. För bara ett år sedan behöll vi våra löner för oss själva och försökte dela upp de fasta och löpande kostnaderna mellan oss, vilket ofta resulterade i att man var tvungen att sätta över lite till och lite till och...lite till på det gemensamma kontot i slutet av varje månad. Ingen av oss hade speciellt bra koll på vilka kostnader vi hade och det var svårt att få överblick.

Har förstått att det inte är många par, gifta eller inte, som har gemensam ekonomi. Kanske beror det på att man tjänar så pass olika per månad att det inte känns rättvist för någon part eller att man helt enkelt inte litar på varandra i den utsträckning som ändå krävs för att utelämna sin ekonomi till någon annan? Värdet av den andra partnern borde, hur som helst, inte mätas på lönen hon eller han drar in.

I vanliga fall då jag och min man jobbar heltid båda två så tjänar vi snarlika summor per månad. Detta underlättar kanske att vi kan ha gemensam ekonomi. Nu har min nettoinkomst dock sjunkit drastiskt (med ca 10000/mån) i.o.m. att min föräldraledighet började för någon vecka sedan. Min mans lön ökade däremot en hel del då han började på ett nytt jobb i början på augusti så totalt innebär det ingen jätteskillnad i inkomst. Vi kör därför på i samma spår och sätter över pengar till det gemensamma kontot på samma sätt. Om ett år råder det omvända förhållandet då jag planerar att gå tillbaka till arbetet och min man är hemma med barnen. Hur gör ni andra som lever i parförhållanden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar