tisdag 13 augusti 2013

I väntans tider

Vilken dag som helst kommer vårt andra barn att födas. Det är verkligen slutspurt nu och jag ligger på soffan med datorn i knät och undrar hur förberedd man kan bli på att bli tvåbarnsförälder. En klar fördel, rent ekonomiskt, är ju att man har det mesta sedan förra gången i form av vagn, babyskydd, kläder m.m. Det kommer att vara ungefär 3 år mellan syskonen och den här gången känns det inte lika viktigt att skaffa nya saker till bebisen, en känsla jag säkert delar med många andra.

I den här bloggen kommer jag i huvudsak att skriva om vår privatekonomi. Ett ämne som spänner över våra liv i stort och de val vi gör varje dag. Mitt intresse för vår ekonomi är relativt nytt och då vårt första barn föddes t.ex. så hade jag ingen kunskap eller insikt i hur den skulle skötas. Som tur var så bodde vi då i en betydligt billigare lägenhet och drog inte på oss några jättekrediter förutom billånet på 40000, vilket vi precis har betalat tillbaka.

Vi bor nu dyrare, med hög skuldkvot, men har samtidigt tagit tag i ekonomin och min man och jag PRATAR framför allt ekonomi nästan varje dag. Det viktigaste för oss är att inga stora överraskningar dyker upp i form av utgifter.

De senaste månaderna har jag följt en hel del andra bloggare i detta ämne och tycker att det är svårt att inte jämföra sig med dem och dras med i att köpa på sig aktier o.s.v. men vi försöker ta en sak i taget och det första vi gjorde under våren var att bygga en liten buffert och sedan betala av vårt billån som hade en hiskelig ränta.

Vår ekonomi ser idag ut så här:

LÅN
Gemensamt: Bolån 3 121 826 kr (ränta 2,53 % just nu)
Jag: CSN ca 150 000 kr

KAPITAL
Buffert: 20 000 kr


AKTIER
Aktier: ca 5 000 kr

Vår sammanlagda nettoinkomst under min föräldraledighet kommer att ligga på ca 45 000 kr/mån. Detta är utgångsläget. Inte optimalt. Följ gärna vår resa mot en sund ekonomi.

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande. Välkommen i bloggvärlden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Per! Er blogg är en stor inspiration och jag tar emot alla tips med stor tacksamhet. Vi "ses"! :-)

      Radera