söndag 25 augusti 2013

Köpa säng för upptäckta pengar

OK, det är dags att köpa ny säng. Vi är på väg att bli fyra i familjen. Vårt första barn, en dotter, har börjat traska över till oss om nätterna och det kommer att sluta med att vi ligger i en liten gammal säng alla fyra och trängs. Sängen vi har idag är en begagnad säng från svärmor som vi fick ta över då vi flyttade ihop för ca 5 år sedan och den är riktigt obekväm börjar vi känna. I somras var vi på bröllop i en annan stad och min man och jag bodde ensamma på hotell för första gången sedan vår dotter föddes. Vi har inte sovit så gott på länge. Dagen efter rev vi upp sängkläderna för att kolla vad det var för säng och googlade direkt upp den, men det var inte att tänka på prismässigt.

Idag har vi en bil. Om man drar ut alla kostnader (garage, bensin, försäkring, skatt m.m.) för den per månad så hamnar vi på ca 3500-4000 kr i månaden och då använder vi inte ens den varje dag eller ens vardag utan det är vår helgbil för att ta oss till mor- och farföräldrar eller något varuhus.

Sängen har vi inte lagt en krona på sedan vi träffades och den ligger vi i flera timmar per dygn båda två (tre). Fascinerande.

Sängar är ju dock inte billiga. Men hur mycket pengar behöver man egentligen lägga för att få en fullt tillräcklig, bekväm säng som håller ett tag?

I.o.m. vårt nyvunna intresse för vår ekonomi har jag efter kartläggning "upptäckt" att jag har en kapitalförsäkring i min bank som jag har satt in patetiska 500 kr/mån (ej avdragsgillt) på i snart fem år. Efter fem år (om en månad för min del) får man utan förbehåll ta ut pengarna som har växt en del (nu uppe i 35000 kr) under åren och vi tänkte investera dem på nytt i en bättre fond eller aktier. Dock kommer ca 10000 kr av dem tillsammans med ett överskott den här månaden på ungefär samma summa d.v.s. totalt 20000 kr att läggas på en dubbelsäng till oss.

Tips önskas på en bra dubbelsäng (gärna kontinental) för 20000 kr, men också på hur vi ska placera 25000 kr (resten av kapitalförsäkringen) på bästa sätt eller om det bästa helt enkelt är att lägga dem till vår buffert på ett bra sparkonto?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar