onsdag 14 augusti 2013

Liten buffert

Ja, vi har en alldeles för liten buffert på 20 000 kr. Den täcker i dagsläget endast en knapp månads fasta utgifter för vår familj. Tanken är så klart att den ska bli större månad för månad, men sommaren har bitit i bra i kassan trots att vi inte har haft några större utsvävningar. Min inkomst minskade dessutom drastiskt den här veckan då jag påbörjade min föräldraledighet.

Föräldraledigt innebär förhoppningsvis att en del onödiga utgifter försvinner. Förra gången efter barnafödseln var jag väldigt billig i drift. De enda gångerna jag konsumerade, förutom mina måltider som huvudsakligen tillagades i hemmet, var på väg till och från BVC i form av bensin om jag inte promenerade. Ingen idé att shoppa kläder eller andra excesser den första tiden heller av uppenbara anledningar.

Detta tillsammans med vår nyvunna insikt om läget gör att jag hoppas och tror att vi ska kunna spara ihop lite mer i den rena bufferten även under hösten. Den ska även flyttas till ett konto med en vettig ränta. Idag tillhör vi de svenskar man kunde läsa om i tidningarna i somras som inte får en räntekrona på sina sparpengar. Någon som har tips på ett bra sparkonto med fria uttag?

2 kommentarer: